Ida Huttunen

Ida Huttunen

tiistai 5. toukokuuta 2015

KUULUMISIA - PRT-SEMINAARI

Blogi on ollut nyt hiljaisena hetken kun olen työharjoittelussa ja päiväkirjaa en valitettavasti tänne pysty julkaisemaan. Suoritan kuntoutumisen tukemisen toppijaksoa päiväkodissa ihanien lapsosten kanssa työskennellen ja kaikki on mennyt oikein hyvin. Huomenna alkaa viiden päivän näyttö ja se on oikeastaan ensimmäinen näyttö johon olen mielestäni 100% valmis. Näyttösuunnitelma on pidempi kuin koskaan ennen ja sen kirjoittaminen on ollut luontevaa. Luottavaisin mielin siis kohti näyttöä.. Eilen sain tietää että pääsen ensi vuodeksi opiskelemaan mielenterveys- ja päihde osaamisalaa sairaalakadulle, se oli 1. hakutoive joten olen erittäin onnellinen että pääsin sinne. Jännityksellä odotan mitä seuraava kouluvuosi tuo tullessaan.

Sitten kuitenkin tämän päivän aiheeseen, olimme meidän pikkuryhmän kanssa PRT-seminaarissa Tampereen Cumulus hotellilla.

Aamu alkoi tietenkin kahvilla ja tarjolla oli myös suolaista syötävää, saimme kassit joissa oli paljon materiaalia liittyen PRT-menetelmään ja Fondon toimintaan. En ollut tutustunut aikaisemmin PRT-menetelmään joten alkupuhe meni vähän ohi korvien, selasin siinä samalla kuitenkin materiaaleja ja sain jonkinlaisen käsityksen mistä oli kyse. PRT:n perusperiaate on siis vahvistaa positiivista käyttäytymistä, seminaarissa puhuttiin sitä käytettävän autististen lasten kielellisen kehityksen tukemiseksi mutta seminaarin edetessä väläyteltiin myös sitä käytettävän muiden ikäryhmien ja esimerkiksi nuorison puheen kehitykseen.
Näimme myös videon pojasta, joka oli toiminut "pilottina", kun PRT-menetelmää tuotiin Suomeen. Ensimmäisellä videolla poika ei juurikaan ottanut katsekontaktia tai puhunut oikeastaan mitään.
Sitten vuorossa oli PRT-ohjaajien kuulumisia eri puolilta Suomea. Ohjaajat kertoivat omasta työstään ja miten he ovat PRT:tä soveltaneet omassa työssään, kertomassa oli puheterapeutti ja kuntoutusohjaaja. Kaikkien puheenvuoroista kaikui pieni huoli siitä miten vähän maksusitoumuksia ja ylipäätään rahaa myönnetään autististen lasten kuntoutukseen. Puheeksi tuli myös se (minkä olen itsekin huomannut nyt top-jaksolla) ettei alle 3-vuotiaille lapsille tehdä kuntoutussuunnitelmia tai myönnetä juuri ollenkaan kuntoutusta, vaikka tarvetta olisi ja ongelmia kehityksessä havaittu. Joissain tapauksissa tietysti alle 3-vuotiaiden lasten kuntoutuksessa on huomattu ettei lapsi ole vielä valmis vastaanottamaan kuntoutusta mutta kuitenkin jotkut sitä tarvitsisivat ja jo varhaisessa vaiheessa tulisi laittaa "pyörät pyörimään" tulevaisuuden kuntoutusta varten.
Sitten olikin jo lounastauko ja menimmekin Pyynikin koululle lounastamaan omalla porukalla kun aikaa oli rutkasti ennen seminaarin jatkumista.
Seminaari jatkui omasta mielestäni mielenkiintoisimmalla osiolla kun vanhemmat kertoivat kokemuksiaan autististen lasten kuntoutuksesta ja kuinka he ovat soveltaneet PRT:tä arkeen ja ylipäätään arjessa kuntouttaneet omia lapsiaan. Vanhemmat painottivat sitä, kuinka tärkeää on olla itse aktiivinen jotta saa lapselleen kaikki sen tarvitsemat tukipalvelut ja kuntoutuksen. On olemassa paljon ilmaistakin toimintaa autistilapsille, niihin täytyy vain vanhempien hoksata osallistua.
Autistisen lapsen vanhemman rooli on varmasti raskas mutta kaikki vanhemmat jotka olivat kertomassa omista kokemuksistaan, vaikuttivat erittäin positiivisilta ja iloisilta. Hatunnostoni siis heille! PRT on siitä hyvä menetelmä, että sitä voi käyttää kaikki lapsen kanssa toimivat henkilöt. Erityisesti perheissä joissa autistisella lapsella oli sisaruksia, PRT-menetelmä oli käytössä myös sisarusten välisissä leikeissä, mikä lisää lapsen sosiaalisten vuorovaikutustaitojen oppimista.
https://www.youtube.com/watch?v=EGlPVUCF1ww Tässä videolla on yksinkertainen esimerkki siitä miten PRT-menetelmä käytännössä toimii. Oletan että lapsi tykkää kyseisistä palikoista ja on valinnut ne leluiksi itse tähän leikkiin. Aikuinen pitää kädessään palikkaa ja toistaa sanaa "block" eikä anna palikkaa lapselle ennekuin lapsi itse toistaa sanan. Näin lasta vahvistetaan positiivisesta käyttäytymisestä, eli puheen tuottamisesta. (Tämä on oma näkemykseni seminaarin perusteella miten PRT-menetelmä toimii)
Viimeisenä puhumassa oli tämän autistisen lapsen äiti, joka oli toiminut pilottina PRT-hankkeen rantautuessa Suomeen. Hän kertoi kuinka hyvin PRT on heidän arjessaan toiminut ja tuottanut toivottuja tuloksia. Lapsi tai nyt jo teini-iän saavuttanut oli myös paikalla seminaarissa, hän ei kuitenkaan halunnut tulla yleisön eteen puhumaan mikä oli kyllä ymmärrettävää. Lähtökohtana oli, kuten aikaisemmin jo mainitsin, se ettei poika puhunut tai ottanut katsekontaktia. Näimme videoita tämänhetkisestä tilanteesta ja poika videolla kertoi tulevaisuuden suunnitelmistaan ja puhui sujuvasti. Lauserakenteet ei kuitenkaan ollut täydellisiä ja tavuja puuttui sieltä täältä mutta mikä tärkeintä poika puhui ja vieläpä niin selkeästi että me kaikki ymmärsimme.
Päivä oli kyllä todella mielenkiintoinen ja opin erittäin paljon autismista ja pääsin vähän jyvälle myös PRT-menetelmästä. Kiinnostus heräsi sen verran että olen googlannut videoita ja lukenut tässä koko illan englanninkielisiä kirjoituksia aiheesta.
Kiitos Heli ja Mari teille kun järjestitte tällaisen mahdollisuuden meille ja kiitokset myös seminaarin järjestäjille ja vanhemmille jotka siellä olivat puhumassa!

http://specialeducation.departments.pwcs.edu/



1 kommentti:

  1. Hei nainen!
    Ihana kuulla Sinusta, tekstisi laittoi suuren hymyn huulille.

    VastaaPoista