Ida Huttunen

Ida Huttunen

perjantai 10. lokakuuta 2014

TOISEN VIIKON KUULUMISET

Toinen viikko topissa on nyt taputeltu ja hyvin on mennyt. Alan jo muistaa kaikkien lasten nimet ja päivän rutiinit.
Olen oppinut paljon uutta lasten kanssa työskentelystä käytännön kautta. Olen seurannut tarkkaan työntekijöiden toimintaa ristiriitatilanteissa ja soveltanut näkemääni omaan toimintaani. Tärkeintä varmasti on puhua lapselle ristiriitatilanteessa rauhallisella mutta kuitenkin vakavaan sävyyn ja laskeutua kyykkyyn lapsen tasolle, tällöin viesti menee parhaiten perille ja tilanteet saadaan selvitettyä. Yleisimpiä ristiriitoja päiväkodilla tulee lelujen käyttövuoroista ja siinä kun lapsien tulisi mennä päiväunille.
Olen lukenut lapsille paljon kirjoja, englanniksi ja suomeksi. Olen huomannut että parhaiten lapset jaksaa keskittyä jos kirja on suht lyhyt ja sisältää kuvia joita voidaan yhdessä katsoa. Mauri Kunnaksen kirjat on kovassa suosiossa, kuten omassakin lapsuudessani.
Yhden lapsen kanssa olen tehnyt puheterapeutin ohjeilla puheharjoituksia suomeksi. Ollaan  pelattu sellaista peliä että minulla on kuvakortteja kädessä, en näytä niitä lapselle vaan alan itse sanomaan sanaa selkeällä äänellä aloittaen ensimmäisestä tavusta ja lapsi sitten arvaa kortissa olevan kuvan. Jos lapsi sanoo sanan jotenkin hassusti laitan sen kortin "pellen taloon" ja harjoittelemme sitten yhdessä näiden sanojen ääntämistä.

Ensi viikko onkin sitten syyslomaa, menen maanantaina kuitenkin paikkaamaan tämän perjantain poissaoloni mutta muuten lomailen (tai siis teen heppatöitä koko viikon :)

Onnistumiset: Lasten nimet ja päivän rutiinit muistissa
Kehitettävää: Vielä rohkeammin mukaan lasten leikkeihin

Child Playing
www.freeimages.com

2 kommenttia:

  1. Kiva kuulla Sinusta ja kokemuksistasi...
    Mitkä ovat olleet suurimat kompastuskivet matkalla??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lasten kanssa oleminen ja puuhastelu ei tule minulta luonnostaan koska olen ollut niin vähän tekemisissä näin pienten lasten kanssa. Alkuun oli myös vaikeaa löytää oma paikkansa päiväkodista, olenko yksi opettajista vai seurailenko vaan vierestä? Siinä ehkäpä isoimmat kompastuskivet..

      Nyt kuitenkin hommat luistaa jo mielestäni hyvin ja olen päässyt jo sisälle päiväkodin rytmiin. Välillä ihan vaan seuraamalla vierestä opettajien ja ohjaajien toimintatapoja oppii kokoajan uutta jota voi sitten soveltaa omaan tekemiseen.

      Poista